Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Szybka nawigacja
  •     Strona domowa
  •    Poradnik
  •    Kompozytorzy
  •    Download
  •    Szkoła gry
  •    Wiadomości
  •    Komis
   muzyczny
  •    Forum
  •    Artykuły
  •    Słownik muzyczny
  •    Utwory MP3
  •    Audio- Video
  •    Szkoły muzyczne
  •    Najczęściej 
   zadawane pytania
  •    Współpraca
  •    Linki
  •    Dodaj artykuł
  •    Kontakt
Informacja

Pełna kompatybilność dla rozdzielczości 1280 x 1024 i przeglądarki Firefox i Opery.

UWAGA!

Do poprawnego przeglądania stron oraz, słuchania muzyki niezbędna jest instalacja Flesh Player i Java.

Ilość plików do ściągnięcia:966

darmowe liczniki

Gitara klasyczna poleca
Poradnik - Strojenie gitary
Jak nastroić gitarę?

Do gry na gitarze klasycznej używamy tylko strun nylonowych, ponieważ struny metalowe niszczą progi oraz paznokcie. W rzadkich przypadkach mogą uszkodzić nawet gitarę.

Struny w gitarze dzielimy na wiolinowe (E1, H2, G3) i basowe (D4, A5, E6).
Pierwszą czynnością przed przystąpieniem do gry na gitarze jest nastrojenie.

Sposobów strojenia jest bardzo dużo a różni gitarzyści mają swoje sposoby. Oto pierwsza metoda, najprostsza i opisana w prawie każdym podręczniku do nauki gry na gitarze. Niestety jest ona najmniej dokładna.

Strojenie proste

Do nastrojenia gitary musimy posiadać kamerton, który po uderzeniu daje nam dźwięk a1, lub inne źródło dźwięku, które posiada tą częstotliwość np. pianino.

Na naszej gitarze ten dźwięk znajduje się na V progu pierwszej struny E1. Po uważnym wsłuchaniu się w dźwięk kamertonu palcem ręki naciskamy strunę E1 na V progu i uderzamy w nią, regulujemy ślimakiem tak długo, aż otrzymany dźwięk będzie odpowiadał dźwiękowi z kamertonu.
Następnie przyciskając V próg struny H, porównujemy jej wysokość z nastrajaną już pustą E1.
Jeżeli dźwięk jest za niski lub za wysoki, regulujemy ślimakiem, aż uzyskamy taki sam dźwięk, jaki ma pusta struna E1.
Strunę G przyciskamy nie na V progu, lecz na IV ( jest to wyjątek podczas strojenia) i porównujemy z pustą struną H.
Dalej postępujemy według schematu: na V progu struny D uzyskujemy dźwięk pustej struny G, na V progu struny A uzyskujemy dźwięk pustej struny D i na V progu E6 uzyskujemy dźwięk pustej struny A.



Strojenie flażoletami

Drugim sposobem strojenia jest strojenie przy pomocy flażoletów. Jest to bardzo dokładny i precyzyjny sposób jednak nie polecam go osoba początkującym gdyż wymaga dobrego słuchu. Zaletom tego rodzaju strojenia jest to że, używając tylko pustych strun, mamy wolną lewą rękę do operowania maszynkami w trakcie brzmienia struny. Stroimy na flażoletach porównując dwa dźwięki, które muszą być identyczne.

1. Stroimy basową struną E6 według kamertonu lub innego wzorca.
2. Gramy flażolet na V progu struny E6 i VII progu struny A5 i porównujemy dźwięki.
3. Kolejne struny stroimy, porównując według schematu:
V próg struny A5 z VII progiem struny D4,
V próg struny D4 z VII progiem struny G3,
IV próg struny G3 z V progiem struny H2,
V próg struny H2 z VII progiem struny E1.

Pamiętajmy aby tą czynność powtórzyć kilka razy aby mieć pewność że gitara została idealnie nastrojona.

Dla osób początkujących, którzy zaczynają dopiero poznawać świat gitary i nie opanowali jeszcze techniki strojenia, podaje dźwięki sześciu pustych strun, według których można nastroić gitarę.

E1-
H2-
G3-
D4-
A5-
E6-

Stroiki dmuchane

Kolejnym sposobem strojenia gitary są wszelkiego rodzaju stroiki posiadające jeden lub więcej dźwięków odpowiadającym dźwiękom pustych strun. Sposób strojenia polega na porównaniu strojonej struny z dźwiękiem wydobywanym ze stroika dmuchanego.




















Strojenie elektroniczne

Szybka metodą jest strojenie przy pomocy stroika elektronicznego. Taki stroik posiada mikrofon lub wejście, pod które go podłączamy. Niektóre stroiki są mocowane na samej gitarze. Oczywiście musimy pamiętać, że w pomieszczeniu musi być cicho a mikrofon położony blisko pudła rezonansowego. Urządzenie jest bardzo proste jednak najlepiej spisuję się w współpracy z gitarami elektrycznymi , elektroakustycznymi i posiada wadę, mianowicie czasem zawodzi i się myli.















Programy komputerowe

Jeszcze jednym sposobem strojenia jest używanie programów komputerowych.
Takie wirtualne tunery są często darmowe i bardzo dokładne wystarczy podłączyć mikrofon i postawić go blisko pudła rezonansowego i postępować zgodnie z instrukcją. Jednak warunkiem jest posiadanie oczywiście komputera. Programy te można znaleźć na mojej stronie w dziale Download.















Temperatura strojenia

Pamiętajmy, aby Instrument, przed przystąpieniem do strojenia, miał temperaturę pomieszczenia, w jakim będzie używany. W przeciwnym razie struny będą zmieniały swoją wysokość do póki nie przystosują się do temperatury otoczenia. Musimy wiedzieć, że, zimna struna się kurczy a ciepła rozszerza. I tak się dzieje z każdym materiałem. Nazywamy to współczynnikiem rozszerzalności. Struny gitarowe są szczególnie wrażliwe na te czynniki. Musimy o tym pamiętać szczególnie zimom i przy częstej zmianie otoczenia.

Drugim ważnym czynnikiem jest światło. Musimy pamiętać, aby przy grze nie padały na gitarę bezpośrednio promienie słoneczne. Jeżeli jesteśmy zmuszeni grać np. przy światłach reflektorów nie zapominajmy o tym, aby dać czas na ogrzanie się instrumentu.
Szczególnie uważajmy na zbyt nagłe zmiany temperatury.
Tych kilka rad pomoże nam utrzymać naszą gitarę dobrze nastrojoną przez dłuższy czas.

Jak często stroić gitarę

Strój gitary należy sprawdzać przed każdym użyciem instrumentu. Regularny strój i stałe sprawdzanie precyzji stroju instrumentu ma wpływ nie tylko na jakość wykonywanej przez nas muzyki. Stałe obcowanie z prawidłowym strojem wyrobi w nas nawyk rozpoznawania nieczystości intonacyjnych wszelkich fałszów i reagowania na nie.

 
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Świetne! Świetne! 67% [4 Głosów]
Bardzo dobre Bardzo dobre 33% [2 Głosów]
Dobre Dobre 0% [Żadnych głosów]
Przeciętne Przeciętne 0% [Żadnych głosów]
Słabe Słabe 0% [Żadnych głosów]
 
Na Forum
Najnowsze Tematy
książki
zlot
Daft Punk
Ucz się z Mistrzami ...
Kupno pierwsze gitary.
Najciekawsze Tematy
Jakie macie gitary? [67]
Przywitaj się! [53]
Kompozytorzy [30]
Nauka gry [25]
Kiedy i jak zmien... [25]
Reklama1
Shoutbox
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.

D__M
11/16/2013
re gitarros http://en.scorser.com/S/S
heet+music/roland+dyens/-
1/1.html utwór którego szukasz jest w zbiorze: Dyens Roland. Chansons Francais 2 Gdybyś miał jakiś kłopot ze ściągnięciem, daj


gitarros
07/09/2013
szukam nut Rolanda Dyens'a- Revoir Paris, gdyby ktoś miał w swoim zbiorze nutowym, byłabym bardzo wdzięczna za podesłanie mi ich.


Strona "Gitara klasyczna" istnieje od 28.11.2008r.
1,100,296 Unikalnych wizyt

Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.
 

Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie